skip to Main Content

Nieuwe ronde, nieuwe kansen!

Allereerst wil ik iedereen een geweldig nieuwjaar wensen.

Voor veel mensen is het nieuwe jaar ook een reden om goede voornemens op te stellen. De voornemens: gezonder eten, meer sporten en afvallen zijn denk ik de meest voorkomende doelen. Helaas worden de meeste goede voornemens niet altijd (lees: vaak niet) nagekomen. Waarom wachten mensen toch altijd tot 1 januari om met hun goede voornemens te beginnen, je hebt hier immers 365 dagen de tijd voor!

In het nieuwe jaar besluiten de meeste van ons ook om onze voeding te verbeteren. We kennen allemaal de definitie ‘gezonde voeding’. Dat is bijna nooit een probleem. Het probleem is wel dat we zelf vaak niet de kracht hebben om de ‘ongezonde’ voeding helemaal uit ons leven te verbannen (het is lekker). Extreme voedingspatronen vragen gewoon om fouten, ze vragen om een terugval of ben ik de enige met stemmetjes in mijn hoofd die schreeuwen naar pizza en chocolade?

Hetzelfde geldt voor meer sporten.

Je hebt het gevoel dat iedereen om je heen sport, hier altijd tijd voor heeft, doelen behaald en er nog plezier in heeft ook?! (NOT) Terwijl jij eigenlijk alleen maar argumenten aan het bedenken bent waarom je deze dag niet hoeft te gaan. Die trainingsbroek zit inderdaad ook erg lekker op de bank, maar hij heeft meerdere functies!!

Het regent buiten en die nieuwe serie van Netflix is zooo spannend en aangezien het toch zo een rotdag was kan die reep Tony Chocolonely er ook nog wel bij. Al dezelfde avond baal je al als een stekker en zet je de wekker vroeg om morgenochtend te gaan sporten, dit verandert helaas weer in een snooze wekker.
Dus we nemen de sport spullen mee naar het werk en dan gaan we toch echt vanavond sporten.

Maar hoe begin ik dan?

Ook jij kunt plezier krijgen in sport, ik bedoel hallo ik sport al zeker 3 maanden nu!
Het klinkt misschien zo afgezaagd maar doe wat je leuk vindt. De meeste mensen sporten ergens omdat ze meegaan met hun vriend/vriendin, nieuwste hypes aan het proberen zijn of omdat de sportschool om de hoek lekker makkelijk is. Pak die laptop of telefoon en vraag gewoon verschillende proeflessen aan.
Zoek uit wat jouw ding is, waar je het naar je zin hebt en waar je je prettig bij voelt.

Ook hebben veel mensen vaak de neiging om onmogelijke doelen voor zichzelf te stellen. Als je je leven niet radicaal wilt veranderen, ga je geen 10 kilo in 3 maanden afvallen. Vaak geven mensen op bij gebrek aan resultaat, maar voel je je niet al veel fitter en energieker?

Het gewicht op de weegschaal zegt niet altijd alles over je inzet. Dat is de reden waarom ze bij de sportschool waar ik train je wegen, meten en ze naar het geheel kijken. Misschien wel de meest belangrijkste factor: sport voor jezelf en nooit voor iemand anders. Als je blij bent met wie je bent moet de andere persoon dat ook maar zijn, niemand anders heeft daar wat over te zeggen. Gun jezelf de tijd en weet dat jouw doorzettingsvermogen vroeg of laat zal worden beloond dan kun je extra trots zijn!

hoe houd ik het vol????

Wanneer je eenmaal op de goede weg bent is opgeven natuurlijk geen optie meer. Iedereen heeft natuurlijk weleens een avondje dat we wat leuks gaan doen, of neerploffen op de bank. Dat is menselijk, maar uit eigen ervaring weet ik wanneer ik 2 keer in de week afzeg, het gaan verslonzen en je dan veel makkelijker die derde keer ook afzegt. Blijf dus scherp en eerlijk naar jezelf.

Bij GOH moet je jezelf inplannen, je bepaalt zelf naar welke lessen je gaat en op welke tijden. Dat motiveert mij heel erg, want afzeggen doe je niet zo snel. Daarom denk ik dat het altijd handig is om aan het begin van de week even een kleine sportplanning te maken. En neem die sporttas gewoon mee naar werk, zodat je niet eerst naar huis hoeft en je de bank hoort roepen!

Je hebt zeker motivatie nodig tijdens het sporten, resultaat geeft jou die motivatie. Soms laat dit alleen wat langer op zich wachten dan bij je buurman of buurvrouw. Laat je je daardoor vooral niet uit het veld slaan. Sloof je uit en pak eens een zwaarder gewicht, vraag of je houding juist is en verbeter. Door meerdere malen in de week te trainen zie je duidelijk verbetering en merk je dat je steeds krachtiger wordt.

Natuurlijk heb ik zat dingen die ik aan mezelf wil veranderen; zoals dat altijd en eeuwig te laat komen en die kleding kast eens netjes te houden. Maar dat had ik gister al moeten doen. Geen goede voornemens voor mij dus dit jaar. Ik ga het maximale uit elke dag halen en mijzelf eens even net wat vaker die spiegel voor houden. Voor je het weet is het jaar alweer voorbij.

 

Liefs,

Rowan

Geef een reactie

Wij gebruiken cookies om u de beste online ervaring te bieden. Door akkoord te gaan, accepteert u het gebruik van cookies in overeenstemming met ons cookiebeleid.

Privacy Settings saved!
Privacy-instellingen

Wanneer u een website bezoekt, kan deze informatie in uw browser opslaan of ophalen, meestal in de vorm van cookies. Beheer hier uw persoonlijke Cookie instellingen.

Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.These cookies are necessary for the website to function and cannot be switched off in our systems.

In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Decline all Services
Accept all Services
Back To Top
Show