skip to Main Content

Portion controle!

 

Portion controle! 

Om af te vallen en vet te verbranden is het belangrijk om een negatieve energiebalans te creëren. Calorieën tellen is niks voor mij, maar wisten jullie ook dat je op een hele andere simpele manier invloed kunt uitoefenen op jouw calorie-inname? Portion controle! 

De GOH diëtist heeft voedingsschema op maat gemaakt.
In dit schema zie ik geen moeilijke constructies met x aantal grammen, maar een schema met balans en overzicht.

De Gezondheidsraad heeft voor een volwaardig voedingspatroon de Richtlijnen Goede Voeding geadviseerd en deze algemene voedingsrichtlijnen zijn wetenschappelijk onderbouwd. Zo heb je dagelijks minimaal 250 gram groente nodig, 200 gram fruit, volkoren graanproducten en aardappelen, zuivel en/of zuivelvervangers, onbewerkt vlees of vleesvervangers, minimaal twee liter vocht, zachte en/of vloeibare (bereidings)vetten en minimaal 15 gram ongezouten noten. Gaan we een stapje verder dan heb je wekelijks ook peulvruchten en vette vis nodig.

Mijn GOH diëtist heeft mij geadviseerd om per dag 1 portie mager rood vlees, vis of gevogelte (100 gram rauw gewogen) te nemen. Verder wordt er d.m.v. opscheplepels, x aantal plakjes of boterhammen duidelijk gemaakt wat mijn lichaam nodig heeft.

Graag deel ik de volgende praktische tips met jullie:

  1. Water drinken: probeer ten minste 2 liter vocht per dag te drinken, het liefst water en thee zonder suiker.
  2. Volkorenproducten: Probeer altijd te kiezen voor zilvervliesrijst, volkerenbrood, -pasta, -crackers en dergelijke. Deze producten bevatten meer vezels. Vezels geven een verzadigd gevoel en zorgen voor een goede stoelgang.
  3. Pas op met alcohol: Alcohol bevat energie, maar heeft geen functie. Vier glazen wijn of bier staat qua energie gelijk aan een kleine maaltijd.
  4. Zorg voor regelmaat door iedere 2,5 á 3 uur te eten.

De GOH diëtist kan je helpen met variatietips, maar ook met het plannen van je maaltijden. Zo heb ik zelf moeite met het ontbijt. Ik ben geen ochtendmens en sla daarom te vaak mijn ontbijt over. Bij GOH kitchen maken ze huisgemaakte granola (suuuper lekker) en dit heb ik nu in ieder geval op voorraad, zodat ik ’s ochtends altijd kan ontbijten met kwark of yoghurt met granola. Natuurlijk zijn er alternatieven, maar dit werkt voor mij het best. Gedurende de dag voel ik me met een ontbijtje veel energieker en heb ik veel meer zin in de dag.

“If you can control what you eat, you can control all other aspects of your life.”

Liefs, Samantha

Wij gebruiken cookies om u de beste online ervaring te bieden. Door akkoord te gaan, accepteert u het gebruik van cookies in overeenstemming met ons cookiebeleid.

Privacy Settings saved!
Privacy-instellingen

Wanneer u een website bezoekt, kan deze informatie in uw browser opslaan of ophalen, meestal in de vorm van cookies. Beheer hier uw persoonlijke Cookie instellingen.

Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.These cookies are necessary for the website to function and cannot be switched off in our systems.

In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Decline all Services
Accept all Services
Back To Top
Show